Ανακοίνωση ΕΕΤΕΜ – ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για τον κλαδο των Μηχανικών ΤΕΙ


ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για τον κλάδο των Μηχανικών Τ.Ε.Ι.
Αθήνα, 05-07-2019
Πράξεις και ενέργειες της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σε βάρος του κλάδου των Μηχανικών Τ.Ε.Ι που δεν πρέπει να ξεχάσουμε την ώρα της κάλπης.
Καταγράφουμε ορισμένες από τις πιο κραυγαλέες ενέργειες της απερχόμενης Κυβέρνησης σε βάρος του κλάδου χωρίς να αναφέρουμε πλήθος άλλων ενεργειών της που αφορούν επιμέρους επαγγελματικές ομάδες μηχανικών Τ.Ε.Ι σε διάφορους εργασιακούς χώρους. Οι παρακάτω κυβερνητικές επιλογές έχουν κατά κοινή ομολογία ευρύτερες επιπτώσεις και είναι καθοριστικές για το μέλλον του χώρου, εάν
δεν ανατραπούν άμεσα από την επομένη κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου.
Άνοιγμα Επαγγέλματος Μηχανικού: Χρ. Σπίρτζης
Η κυβέρνηση, παρότι εφάρμοσε κατά γράμμα τις μνημονικές δεσμεύσεις σε άλλες περιπτώσεις, στο θέμα του ανοίγματος του επαγγέλματος του Μηχανικού επέδειξε ισχυρή αντίσταση υπέρ του Τ.Ε.Ε και σε βάρος των πτυχιούχων Τ.Ε.Ι, λόγω και της σύνθεσης του Υπουργικού Συμβουλίου (πολλοί Υπουργοί είναι μέλη του Τ.Ε.Ε), με αποτέλεσμα το επάγγελμα αυτό να ασκείται απρόσκοπτα και ουσιαστικά μόνο από μια κατηγορία Μηχανικών – μελών του Τ.Ε.Ε!!
Ενεργειακοί Επιθεωρητές: Π. Σκουρλέτης
Με το νόμο 4409/16 ο τότε Υπουργός Υ.Π.ΕΝ, κ. Π. Σκουρλέτης, άλλαξε τη διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών, με αποτέλεσμα οι Μηχανικοί Τ.Ε.Ι να καθηλωθούν στην Α’ τάξη, χωρίς καμία δυνατότητα εξέλιξης στις άλλες κατηγορίες, ανεξάρτητα από την εμπειρία τους, ενώ η προηγούμενη νομοθεσία τους το επέτρεπε.
Υπουργός Υποδομών: Χρ. Σπίρτζης
• Από τις πρώτες κανονιστικές ρυθμίσεις του Υπουργού Υποδομών ήταν ο αποκλεισμός των Μηχανικών Τ.Ε από τις μελέτες οχημάτων Ειδικής Χρήσης – Ειδικού Σκοπού μέσω Υπουργικής απόφασης δηλαδή από δραστηριότητες που ασκούσαν για σχεδόν 40 χρόνια!
Σπίρτζης Χρ. – Σταθάκης Γ.
Οι δύο Υπουργοί θέσπισαν σωρεία Μητρώων και ηλεκτρονικών συστημάτων για Μηχανικούς και έδωσαν τη διαχείριση τους απευθείας στο Τ.Ε.Ε (και όχι στα αρμόδια Υπουργεία) για να το ενισχύσουν οικονομικά με εκατομμύρια ευρώ.
Ως αποτέλεσμα, το Τ.Ε.Ε χρησιμοποιεί τις πλατφόρμες που διαχειρίζεται (τακτοποίηση αυθαιρέτων, e-άδειες κλπ) για να παρεμποδίζει την άσκηση δραστηριοτήτων από χιλιάδες Μηχανικούς Τ.Ε.Ι ελεύθερους επαγγελματίες, τις οποίες ασκούσαν πριν.
Επαγγελματικά δικαιώματα
Ο Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου:
• Ενώ υποσχέθηκε ότι θα επιλύσει με νόμο το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων, τελικά με το ν.4485/17 κατέληξε ξανά σε Π.Δ με τη διαφορά ότι για πρώτη φορά επέβαλε το Τ.Ε.Ε στη διαδικασία, μέσω επιτροπών, και μάλιστα δίνοντας του ισχυρή πλειοψηφία σε αυτές!!
Αποτέλεσμα των επιλογών Γαβρόγλου στη σύνθεση των Επιτροπών, ήταν το αντιεπιστημονικό και πρωτοφανές πόρισμα (εμπνεύσεως Τ.Ε.Ε) που απαξιώνει πλήρως τα Τ.Ε.Ι και τους Πτυχιούχους τους αφού απευθύνεται σε αποφοίτους μέσων σχολών εργοδηγών του 1970 και δεν έχει καμία σχέση με όσα σχέδια Π.Δ ή πορίσματα είχαν δημοσιοποιηθεί στο παρελθόν!
Μόλις τον περασμένο Απρίλιο με τροπολογία της τελευταίας στιγμής (άρθρο 257 του ν.4610/19), η οποία συντάχτηκε από το Γραφείο Σπίρτζη, και ενώ είχε δοθεί στη δημοσιότητα διαφορετική διάταξη από τον Υπουργό Παιδείας, άλλαξε εκ νέου τη διαδικασία έκδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων προς το χειρότερο για τους Μηχανικούς Τ.Ε.Ι.
Θεσμοθέτησε την άμεση εμπλοκή του Υπουργείου Υποδομών αντί του Παιδείας (που έχει και την αρμοδιότητα) και τη σύσταση νέων επιτροπών και ομάδων εργασίας με πλειοψηφία, και αυτή τη φορά, του Τ.Ε.Ε (!). Αντιγράφηκε, με κακό μάλιστα τρόπο, η διαδικασία που ίσχυσε για τους Διπλωματούχους Μηχανικούς, με αποτέλεσμα το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων να παραπέμπεται στις καλένδες.
• Κατάργησε τα Ανώτατα Τ.Ε.Ι συνολικά, χωρίς καμία μελέτη σκοπιμότητας και σε αντίθεση με τις αξιολογήσεις της ΑΔΙΠ, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις από την κατάργηση τους και τη θεωρητικοποίηση των σπουδών τους, στην ανάπτυξη της χώρας.
• Απέκοψε τους πτυχιούχους από τα φυσικά τους εκπαιδευτικά ιδρύματα αποφοίτησης (Τ.Ε.Ι) καταργώντας τα, συλλήβδην, αφού δεν ήταν σε θέση να ξεπεράσει τις συντεχνιακές αγκυλώσεις των Υπουργών που είναι μέλη του Τ.Ε.Ε και να εκδώσει τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, σύμφωνα με όσα ισχύουν σε όλη την Ευρώπη για τους μηχανικούς τετραετούς φοίτησης.
• Η δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, αλλά και οι υπόλοιπες μετατροπές των Τ.Ε.Ι σε Πανεπιστήμια, δεν λύνουν το πρόβλημα, δεδομένου ότι στους ιδρυτικούς νόμους των νέων Πανεπιστημίων δεν υπάρχει καμία πρόνοια για τους ήδη Πτυχιούχους.
• Μόλις δυο εβδομάδες πριν τις εκλογές, προφανώς για ψηφοθηρικούς λόγους ο Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε μια πρόχειρη και μη τεκμηριωμένη πρόταση, εμπνεύσεως Σπίρτζη – Τ.Ε.Ε, για την αντιστοίχηση – ισοτίμηση των πτυχίων Τ.Ε.Ι με αυτά των νέων Πανεπιστημιακών Τμημάτων. Η πρόταση αυτή δεν λαμβάνει υπόψη της τον ανώτατο χαρακτήρα και τη φυσιογνωμία των Τ.Ε.Ι, τις
τροποποιήσεις των προγραμμάτων σπουδών, την συνέχεια των Ιδρυμάτων, τα μαθήματα που καταργήθηκαν με την θεωρητικοποίηση των σπουδών στα νέα Τμήματα καθώς και πλειάδα άλλων παραμέτρων, οι οποίες την καθιστούν μη εφαρμόσιμη.
• Η κυβέρνηση υιοθέτησε πλήρως τις υποδείξεις και ικανοποίησε όλα τα αιτήματα του Τ.Ε.Ε και της Προέδρου της Αντιπροσωπείας του (κα. Μοροπούλου) στην πολιτική της για τα Τ.Ε.Ι (κατάργηση Τ.Ε.Ι, 5ετή Τμήματα Μηχανικών, απαίτηση για αναφορά σε επίπεδο προσόντων στο Πτυχίο) εξυπηρετώντας τα συντεχνιακά του συμφέροντα και αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στους πτυχιούχους Τ.Ε.Ι.
Σε εφαρμογή της χάραξης της εκπαιδευτικής πολιτικής της Κυβέρνησης από το Τ.Ε.Ε, ο Υπουργός Παιδείας:
• Ενέταξε με νόμο τους Διπλωματούχους Μηχανικούς στο 7ο επίπεδο του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, τη στιγμή που ακόμα δεν έχει θεσπιστεί το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων!!
• «Μετέτρεψε» όλα τα πενταετή προπτυχιακά διπλώματα σε Μεταπτυχιακά (Μάστερ) με αναδρομική, μάλιστα, ισχύ, ενώ για τους πτυχιούχους Τ.Ε.Ι δεν έκανε τίποτα όταν μετέτρεψε τα Τ.Ε.Ι Αθήνας και Πειραιά σε Πανεπιστήμιο, αλλά και στις υπόλοιπες συγχωνεύσεις, παρότι, όπως υποστήριξε και ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας, δεν άλλαζε στην ουσία κάτι (ίδια έτη σπουδών, ίδιο επίπεδο, ίδιοι καθηγητές, ίδιες ακαδημαϊκές μονάδες, εκτός από τον τίτλο.)
Δημόσια Διοίκηση: Όλγα Γεροβασίλη – Π. Σκουρλέτης – Μ. Ξενογιαννακοπούλου
• Αντί να καταργήσουν την απαράδεκτη ρύθμιση για το προβάδισμα μεταξύ δημοσίων υπαλλήλων πτυχιούχων Ανώτατης εκπαίδευσης (Π.Ε-Τ.Ε) δεν εφάρμοσαν ούτε την κείμενη νομοθεσία που προβλέπει την εξέλιξη των Υπαλλήλων της Τ.Ε κατηγορίας μέχρι και τη θέση Γενικού Διευθυντή στο Δημόσιο.
Η Κυβέρνηση συνολικά στα 4,5 χρόνια που είναι στην εξουσία:
Με πράξεις, ενέργειες και νομοθετικές πρωτοβουλίες ενίσχυσε προκλητικά το επαγγελματικό ανταγωνιστή των Πτυχιούχων Μηχανικών Τ.Ε.Ι, παραβιάζοντας, με πρωτοφανή σφοδρότητα το Σύνταγμα και το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Δεν προχώρησε στην έκδοση των εκκρεμών επαγγελματικών δικαιωμάτων και στην επιμελητηριακή οργάνωση της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, που αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη και ομαλή ένταξη των μηχανικών Τ.Ε.Ι στην άσκηση του επαγγέλματος, όπως έκανε για πολύ μικρότερες κατηγορίες πτυχιούχων άλλων Σχολών Τ.Ε.Ι.
Ειδικότερα, μέσω συγκεκριμένων Υπουργών της, καλύπτει τις αυθαίρετες ενέργειες του Τ.Ε.Ε, όπως είναι, μεταξύ των άλλων, η «σύσταση υπομητρώου πτυχιούχων μηχανικών», ενώ γνωρίζει ότι το Τ.Ε.Ε δεν θέλει αλλά και δεν μπορεί να εγγράψει τους Μηχανικούς Τ.Ε.Ι ως τακτικά μέλη του σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο και φυσικά δεν μπορεί να τους εκπροσωπεί.
Το χειρότερο δε απ΄ όλα αυτά, είναι ότι, χωρίς νομοθετικά κατοχυρωμένα Επαγγελματικά Δικαιώματα, εγκλωβίζει τους Πτυχιούχους Τ.Ε.Ι και τους καθιστά όμηρους μιας αδίστακτης συντεχνίας.
Όλα αυτά γίνονται με την ανοχή των Υπουργών που εποπτεύουν το Τ.Ε.Ε, εξυπηρετώντας ευθέως τα συντεχνιακά του συμφέροντα του και φυσικά την οικονομική αφαίμαξη των μελών της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, μέσω των 55€, ως αντίτιμο εγγραφής σε έναν κατάλογο!!
Η απερχόμενη κυβέρνηση με αυτή την ενέργεια ισχυρίζεται ότι έλυσε ένα θέμα, ενώ ο μοναδικός σκοπός αυτής της ενίσχυσης του Τ.Ε.Ε, είναι ο έλεγχος και η παγίδευση των Μηχανικών Τ.Ε.Ι ώστε να αποδεχτούν πιο εύκολα ρόλο «εργοδηγού» ή «βοηθού μηχανικού» καθώς και η διάσπαση του κλάδου με την αποδυνάμωση της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, τηςστερεί την δυνατότητα να υπερασπίσει αποτελεσματικά τα μέλη της.

ΤΩΡΑ ήρθε η ώρα για να πληρώσουν για τα έργα τους!